Barokensemble Consequens met muziek van Schütz en Bach – 26 maart

Geplaatst op: 24 maart 2023

Musica pro Deo – Barokensemble Consequens met muziek van Schütz en Bach

Zondagmiddag 26 maart 16:00 uur Adventskerk

Het was koud in de Adventskerk toen de zangers en blazers van Consequens kwamen repeteren in de Adventskerk; de kachel was uitgevallen. Met jassen aan, sjaals om  en mutsen op werd er vier uur lang gerepeteerd bij 11 graden… Het zegt iets over de gedrevenheid van de musici van Consequens. De trombones en de zink klonken – afgewisseld door de zangstemmen – prachtig in de akoestiek van de Adventskerk.

Voor de vesper van zondag 26 maart staat er muziek van Schütz en Bach op de lessenaars.
In 1671 rondde Heinrich Schütz op 86-jarige leeftijd zijn Schwanengesang af, een tweekorige verklanking van psalm 119, geheel naar Venetiaans voorbeeld. De meerkorige techniek had hij geleerd van de organist van de San Marco, Giovanni Gabrieli (ca. 1555-1612), die hij als 24-jarige had leren kennen tijdens zijn eerste studiereis naar Italië. De keuze voor psalm 119 was geen toeval: het is niet alleen de langste psalm, passend bij het lange leven van de grote meester, het is ook één grote lofzang op de door God gegeven wet. En dat is precies wat de strenge jurist Schütz aan het einde van zijn leven muzikaal en theologisch beoogde: terugkeren naar de kern van het christelijk geloof, maar ook naar de kern van de muziek. Psalm 119 is opgebouwd als een acrostichon: de beginletters vormen het uit 22 letters bestaande Hebreeuwse alfabet.

Han vertelt:
“met 6 zangers en 4 blazers, verdeeld over de beide koren en ondersteund door kistorgel, proberen we hetgeen Schütz beoogde zo zuiver mogelijk uit te voeren. Het eerste koor is door ons vocaal bezet, het tweede juist gemengd samengesteld. Zeker weten doen we het niet, maar Schütz zou deze bezetting waarschijnlijk wel goedkeuren; in dat soort kwesties was hij juist tamelijk pragmatisch. Van de 11 motetten voeren wij er 7 uit (1-5, 7 en 10) als zou het gaan om de laatste zeven woorden van Christus aan het kruis. We openen het concert dan ook met de aankondiging van die woorden uit het gelijknamige werk dat Schütz in 1645 componeerde. Die woorden worden vervolgens ‘doorkruist’ door het Lutherse paaslied Christ lag in Todesbanden en de koraalmelodie Jesu meine Freude, die in verschillende zettingen en in wisselende bezetting tot klinken worden gebracht. Die melodieën, waarmee we vertrouwd zijn geraakt door het werk van Johann Sebastian Bach, hebben een hele andere kleur bij Ludwig Daser, de voorganger van Lassus aan het hof in München, bij Schütz’ tijdgenoot Samuel Scheidt en bij Bachs achteroom (en postuum schoonvader) Johann Michael.”

Martien de Pauw is de liturg in deze viering. Het Van Vulpen orgel wordt bespeeld door Wietse Meinardi. Hij begeleidt de samenzang en speelt solowerken als begin en slot van de viering.

De toegang is vrij, maar we vragen u vrijmoedig om een ruime gift  (richtbedrag 10 euro) in de uitgangscollecte (of een via QR code of Scipio app). Alle kleine en grote bijdragen zijn zeer welkom. Door al uw bijdragen kan Musica pro Deo voortbestaan.